start

privatno

kontakt

 

PLANIRANJE

:: Cilj ::
:: Korisnici/posjetitelji ::
:: Uredništvo i sadržaj ::
:: Troškovi ::
:: Termini ::
:: Struktura i podjela ::
:: Corporate Design ::
:: Web dizajn ::

Koliko je čvrsta i izdržljiva kuća koju gradimo ovisi o njenom temelju. Planiranje web-konzepta je sastavni dio izrade jednog web-portala i njegov osnovni 'temelj'. U slijedećih nekoliko odlomaka pokušat ću ukratko opisati nekoliko najvažnijih stavki bitnih za izradu jednog web-koncepta.

Cilj

Na samom početku moramo odrediti cilj izrade jenog web-portala. Primjer:

  • kao tvrtka pretstavljamo svoje proizvode i/ili usluge
  • nudimo usluge direktno preko web-stranica (transakcija)
  • kao privatne osobe pretstavljamo svoje stručne aktivnosti/hobby
  • kao institucija, organizacija, udruženje, društvo pretstavljamo svoje ciljeve i aktivnosti i/ili nudimo mogućnost sudjelovanja preko web-stranica u nekoj od tih aktivnosti
  • stavljamo na raspolaganje podatke/informacije iz određenog stručnog područja

:: nazad ::

Korisnici/posjetitelji

Također je važno odrediti grupu krajnjih korisnika tj. posjetitelja web-portala. Primjer:

  • potencijalni kupci
  • znanstvenici/eksperti
  • djeca i mladi
  • obitelji
  • posjetitelji iz znatiželje
  • posjetitelji s određenom namjerom

Izraditi web-portal koji bi zadovoljio zahtjeve svih grupa je nemoguće, stoga je vrlo bitno orijentirati se prema određenoj grupi posjetitelja i ponuditi što više informacija koje određenu grupu interesiraju. Takav pristup izradi web-portala je daleko korisniji i kvalitetniji nego web-portal koji ima mnogo različitih sadržaja ali nam uskračuje neke detaljnije podatke i informacije.

:: nazad ::

Uredništvo i sadržaj

Mnogi misle da 'super dizaj' ili pak interaktivnost čini jenu web stranicu interesantnom. Iskustvo nam govori drugačije: posjetitelji ne posjećuju nove stranice samo zato što su oduševljeni njihovim izgledom nego i zato što na njima traže nešto određeno. Cilj posjetitelja nije samo promatranje dizajna stranice nego istraživanje njenog sadržaja i pronalaženje određenih informacija. Ukoliko se radi o web-shopu posjetitelji žele više informacija o samom artiklu nego samo ime artikla i cijene, u jednoj privatnoj Homepage naprimjer posjetitelji žele više saznati o osobi i njenom razmišljanju kroz sadržaj.

Tekst i sadržaj stranice je u odnosu na programiranje podcijenjen i zbog toga mnoge web stranice unatoč superaktivnim sadržajima nemaju uspjeha kod posjetitelja. Kod planiranja izrade jedne web stranice moramo obratiti pažnju na slijedeće:

  • početni sadržaj: postoji li već pisani sadržaj i koji su njegovi izvori (prospekti, banka podataka, arhiva) koliko su prikladni? tko ga izrađuje i korigira?
  • novi sadržaj: posjetitelji ponovo posjećuju stranice ako znaju da se na njima redovito nude novi sadržaji. Kako doći do novih sadržaja i tko to radi?
  • aktualnost: tko se brine o izmjeni, nadopuni sadržaja kao i o funkcionalnosti novonastalih linkova?

:: nazad ::

Troškovi

Troškove izrade web-portala možemo podijeliti na tri dijela:

  • izrada Konzepta i planiranje
  • realizacija
  • održavanje

:: nazad ::

Termini

Bez obzira da li se radi na komercijalnom ili pak privatnom web-projektu, moraju se odrediti termini izrade tog projekta u suprotnom projekt ne bude nikad gotov ili rad na njemu može potrajati daleko duže nego što je potrebno.

:: nazad ::

Struktura i podjela

Strukturu i podjelu web stranica treba prilagoditi što lakšem i jednostavnijem pristupu i pregledu za posjetitelje. Posebno kod projekata s velikim brojem stranica tekstualnog sadržaja treba napraviti podjelu prema određenom području i tako ponuditi posjetitelju slobodu biranja onog sadržaja koji ga zanima. Osim toga tu je i mogućnost korištenja metafore (slikovito izražavanje) kojom na slikovit način olakšavamo pregled stranica.

:: nazad ::

Corporate Design

'Corporate Design' pretstavlja 'image' jedne tvrtke na temelju kojeg izrađujemo web stranice. Osnovna pravila su korištenje logotipa, grafika, teksta, boje i sl. koji su isključivo u skladu s već postojećim imidžom tvrtke. Corporate Design sugerira zatvorenost, jedinstven je i prepoznatljiv te ostavlja dojam profesionalnosti.

:: nazad ::

Web dizajn

Nekoliko pravila za izradu web dizajna:

  • Izgled bez sadržaja je prazan: web-stranice koje osim savršenog izgleda ne nude informacije i ostale zanimljivosti nego se temelje na pretpostavci su prazne i zbog toga nisu posjećivane.
  • Sadržaj bez oblika je dosadan: web-stranice koje se sastoje od teksta bez grafika i multimedialnih elemenata su zamorne i ne možemo ih uspoređivati s stranicama knjiga.
  • Navigacija: jedan od najbitnijih faktora u izradi web stranica je navigacija. Jednostavnost i preglednost, u svako vrijeme imati pristup na druge stranice i istodobno se zabavljati (interaktivni linkovi) dok istražujemo ovisi o dobro planiranoj i dizajniranoj navigaciji.
  • Prilagodljivost: dok jedan grafički dizajner zna da li će njegova grafika stajati na plakatu, zidu ili katalogu, web dizajner ne može znati na kakvim računalima posjetitelji pregledavaju njegove stranice. Svako računalo ovisno o njegovoj konfiguraciji daje nam drugačiju sliku onoga što radimo na vlastitom računalu. Iz tog razloga je povoljnije raditi stranice jednostavnijeg sadržaja jer tako nudimo mogućnost pregleda stranica i onima koji nemaju računalo prilagođeno za pregled svih elemenata koje današnja tehnika nudi.
  • Web dizajn pripada internetu: osim dobrog dizajna stranice moraju sadržavati što manje Bytes (mjera za veličinu prostora na kojem pohranjujemo podatak), kako bi prijenos podataka preko interneta tekao brže. To znači da grafike i druge elemente koji po svom sastavu znaju biti 'veliki' treba prilagoditi (smanjiti) bržem prijenosu preko mreže. Nije rijetkost da posjetitelj mora čekati par minuta da bi se spustila neka slika ili otvorila stranica.

:: nazad ::